Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp is een nodige stap in het oplossen van regionale en nationale bereikbaarheidsuitdagingen. Dit project biedt een oplossing voor de verwachte stijgende vraag naar openbaar vervoer in de Metropoolregio Amsterdam. Daarbij zullen er veel ontwikkelingen plaatsvinden rondom de Zuidas, het Schinkelkwartier en de stationsomgeving van Hoofddorp wat nog meer vervoersbewegingen teweeg zal brengen.
De Schipholspoortunnel vormt een cruciaal knelpunt in het nationale spoornetwerk, terwijl het station Schiphol Airport kampt met overvolle perrons. Om veiligheidsrisico's te vermijden, is het noodzakelijk om de stromen van reizigers beter te reguleren. Deze uitdagingen zijn momenteel al aanwezig en zullen in de toekomst alleen maar toenemen.
Een verkennend onderzoek vergeleek verschillende oplossingen, waaronder metro, bus en spoor, om mobiliteitsknelpunten op te lossen en de toekomstige ambities voor wonen, werken en spoorontwikkeling te realiseren. Daaruit blijkt dat het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp de meest effectieve keuze is. Deze uitbreiding verbetert de regionale bereikbaarheid en opent mogelijkheden voor meer internationaal treinverkeer, waardoor het gebied kan uitgroeien tot de internationale toegangspoort van Nederland.
Als programmamanager op dit project heeft Bas de Jong leiding gegeven aan het team dat verantwoordelijk was voor de tracéontwikkeling van de metro, opbouw van de investeringsramingen, uitwerking van de planning en afstemming van alle raakvlakken met stakeholders (Schiphol, Hoofddorp) en andere projecten (zoals Zuidasdok).
Bas: “Het succesvol volbrengen van deze puzzel om meerdere tracés tussen Amsterdam Zuid en Hoofddorp, via Schiphol, te ontwerpen en uit te werken is een prachtige opdracht geweest. Voor elke uitdaging hebben we een realistische oplossing kunnen bedenken. Het is nu aan mijn opvolgers om het project weer een stap verder te brengen.”
Wil je meer weten over dit project of heb je vragen? Neem contact op met Bas.