Sinds september 2021 was Erik Kroes werkzaam als projectleider bij Gemeente Utrecht. Vanuit die rol coördineerde hij diverse (herstel)werkzaamheden in de fietsenstallingen Jaarbeursplein en Stationsplein. Met gezamenlijk ca. 17.000 fietsparkeerplekken onder één van de drukste stations van Nederland, vraagt dat om een goede aanpak en afstemming met alle betrokken partijen. Beide stallingen zijn een aantal jaren in gebruik. In die gebruiksperiode is een aantal gebreken aan het licht gekomen en is ervaren wat beter kan in de stallingen om het gebruiksvriendelijker en – veiliger te maken.
Erik: ”Beide projecten vielen organisatorisch enigszins tussen wal en schip. De realisatie is afgerond, maar de gebreken staan een goed beheer en exploitatie in de weg. Het ontbrak aan een gestroomlijnd projectteam dat hier de schouders onder zet. Het past mij goed om hier weer beweging in te krijgen en ervoor te zorgen dat alle betrokken partijen goed aangehaakt blijven”. De Jaarbeurspleinstalling, gelegen onder de trappen van het Jaarbeursplein, wordt geplaagd door lekkages. De echte oorzaak, ‘ergens in de trapconstructie’, was echter niet 100% duidelijk. Na uitgebreid onderzoek kon die vraag eindelijk beantwoord worden. Op basis daarvan is een pakket aan herstelmaatregelen opgesteld. Dit heeft de basis gevormd voor de aanbesteding om de stalling daadwerkelijk waterdicht te maken en vervolgens de ontstane gevolgschade aan de stalen draagconstructie te herstellen. April 2024 is de uitvoering gestart.
In de Stationspleinstalling functioneerden de toegepaste dilatatieprofielen niet goed en veroorzaakten scheurvorming in de dekvloeren op elk van de drie verdiepingen. Daarnaast lag er een pakket aan verbetermaatregelen om de stalling verder te optimaliseren. Eén van de meest ingrijpende maatregelen was het achtereenvolgens afsluiten van beide entrees van de stalling om deze aan te kunnen passen. Omdat het tevens een doorgaande fietsroute betreft, was de impact op de omgeving groot. Bovendien stond de planning onder druk door de komst van de Vuelta naar Utrecht. Om dit in goede banen te leiden was de afstemming met BAM Bouw en Techniek, de communicatie naar de omgeving en de afstemming tussen de gemeente, Nederlandse Spoorwegen (NS)-Stations en ProRail essentieel. Erik: “Terugkijkend is dit heel goed verlopen en mag het resultaat er ook zijn! Dat geeft vertrouwen voor de resterende werkzaamheden die de komende periode nog worden uitgevoerd”.
Meer weten over de herstelwerkzaamheden van de fietsenstalling? Neem contact op met Erik!