Mobiliteitsplan Zuidflank Duurzaam Bereikbaar

Mobiliteit & Infrastructuur
Gestart inaugustus 2024voorGemeente AmsterdaminNoord-Holland
#hubsaanpak#deelmobiliteit#gedragsverandering

Medio 2023 heeft het college van B&W van de gemeente Amsterdam het ‘Mobiliteitsplan Zuidflank Duurzaam Bereikbaar’ vastgesteld. Met het plan in de hand wordt er tot 2040 gewerkt aan een pakket maatregelen om de Zuidas en de omliggende gebieden bereikbaar en leefbaar te houden.

Er wordt ingezet op meer ruimte voor langzaam verkeer en openbaar vervoer. Tegelijkertijd is het van groot belang om mensen te verleiden om buiten de spitsuren naar en van Zuidas te reizen, zodat de momenten van topdrukte op het vervoersnetwerk verminderd kunnen worden. Er kunnen wel aantrekkelijke alternatieven worden aangeboden, zoals comfortabele wandelroutes en veilige fietsoversteekplaatsen, maar uiteindelijk is gedragsverandering bij de reiziger zelf nodig.

De maatregelen in het gebied Zuidflank, met in het centrum Zuidas, zijn gericht op het stimuleren van duurzame mobiliteit zoals lopen, fietsen en het gebruik van OV. De ruimte in Zuidas is schaars dus het is van belang om goed te bepalen waarvoor en hoe je deze ruimte wilt gebruiken.

Maatregelen in dit mobiliteitsplan berusten op vier pijlers:

  • meer ruimte voor verblijven en het verbeteren van de alternatieven voor de auto;
  • samen met het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen werknemers en studenten stimuleren om buiten de spits én met de fiets, te voet of met het OV te reizen;
  • het verminderen van parkeerruimte;
  • voortdurende aandacht voor de gevolgen van wat we bouwen op mobiliteit en leefbaarheid.

Josefien van Reeuwijk werkt in Zuidas als projectmanager aan het opstellen/ uitdenken/ uitwerken van maatregelen die vallen onder gedragsverandering, parkeren en deelmobiliteit. Zo wordt er onder andere gewerkt aan een meerjarenaanpak waarbij werkgevers een sleutelpositie hebben bij de verandering van mobiliteitsgedrag onder gebruikers aan de Zuidas. Daarnaast houdt Josefien zich bezig met een hubsaanpak waarbij hubs op straat worden gerealiseerd, maar ook pilots worden uitgevoerd met inpandige hubs in parkeergarages. Tot slot wordt er via parkeermaatregelen ook gestuurd op de pijlers uit het mobiliteitsplan.

Meer weten over dit project? Neem contact op met Josefien.