Het initiatief om de Ringlijn door te trekken van Sloterdijk naar Amsterdam Centraal komt voort uit de noodzaak om de groeiende vraag naar mobiliteit in het noordwestelijke deel van Amsterdam aan te pakken, vooral in het licht van de omvangrijke ontwikkeling van Haven-Stad zuid.
Het huidige metronetwerk, lijn 51, omcirkelt Amsterdam van Centraal Station naar Isolatorweg, maar valt net niet samen tot een volledige lus. Het idee om deze ring te sluiten is door de jaren heen herhaaldelijk besproken als een manier om de bereikbaarheid van Noord-West Amsterdam te verbeteren. Echter, de kosten van dit project waren altijd een obstakel, waardoor concrete vooruitgang uitbleef.
Nu, met de ontwikkeling van Haven Stad Zuid, een gebied dat plaats biedt aan maar liefst 50.000 woningen wordt het sluiten van de ring weer onder de aandacht gebracht. Het sluiten van deze ring zou niet alleen de nieuwe woonwijk verbinden met de rest van Amsterdam, maar ook de algehele mobiliteit en toegankelijkheid van het gebied verbeteren. De ontwikkeling van Haven Stad vormt dus een passende aanleiding om serieus te kijken naar de mogelijkheden om de ringlijn te sluiten.
Als programmamanager op dit project heeft Bas de Jong leiding gegeven aan het team dat verantwoordelijk was voor de tracéontwikkeling van de metro, opbouw van de investeringsramingen, uitwerking van de planning en afstemming van alle raakvlakken met stakeholders en andere projecten in Amsterdam.
Bas: “het succesvol volbrengen van deze puzzel om meerdere tracés tussen Sloterdijk en Centraal te ontwerpen en uit te werken is een prachtige opdracht geweest. Voor elke uitdaging hebben we een realistische oplossing kunnen bedenken. Het is nu aan mijn opvolgers om het project weer een stap verder te brengen.”
Nieuwsgierig naar meer informatie over dit project? Bas vertelt je er graag meer over.