Het stationsgebied Amersfoort Centraal is verouderd geraakt. Daarnaast groeit de stad en omliggende regio. Amersfoort heeft een belangrijke taak in de woningbouwopgave. Eén van de speerpunten is om woningen rondom de stations te realiseren: dat stimuleert het gebruik van duurzaam vervoer en het versterkt ook de draagkracht van het OV-netwerk. De gemeente Amersfoort geeft hier via het Programma Langs Eem en Spoor vorm aan. Het Stationsgebied is in dit programma een cruciaal sleutelproject. Senior Projectmanager Arjen Jansen geeft hier namens de gemeente leiding aan. Dat doet Arjen in intensieve samenwerking met stakeholders zoals NS Stations, ProRail, provincie en het bedrijfsleven in het stationsgebied.
Amersfoort Centraal wordt het mooiste stationsgebied van Nederland
De uiteindelijke, overkoepelende doelstelling is: voor 2024 de transitie bereikt hebben van een saai, stenig transitgebied met veel infrastructuur en weinig menselijke maat naar een aantrekkelijk en economisch interessant verblijfsgebied met een toekomstvaste multimodale OV-knoop en ruimte voor groen en ontmoeting. Arjen: “Zonder overheidsjargon nu. Amersfoort is een super leuke stad, barst van de historie en zit vol met de meest interessante bedrijven. Alleen is dat in het stationsgebied totaal niet te zien. De ‘wow-factor’ moet er al zijn als je het station als entree naar de stad gebruikt. Of als je bij de gevel van één van de bedrijven in het gebied staat.”
Samenwerking
Stationsgebieden zijn complexe gebieden. Eigendommen en wettelijke verantwoordelijkheden zijn versnipperd, de optelsom van regelgeving en beleidswensen is nauwelijks te overzien. Het project is daarmee hoofdzakelijk een organisatievraagstuk. Het ontwikkel- en realisatieproces vergt daarnaast een goede sturing op samenhang en voortgang tegelijk. Om balans en draagvlak te creëren is een gezamenlijk opdrachtgeversoverleg en een gezamenlijk kernteam ingericht met gemeente, provincie en spoorse partijen. Daar vindt de coördinatie over alle projecten en processen rondom de OV-knoop plaats. In de realisatieprojecten zoals de fietskelder Stationsplein gebeurt vervolgens het ‘echte’ werk. Arjen zet zijn verbindende en reflecterende eigenschappen in om de samenwerking te bespoedigen en als het nodig is tegen het licht te houden. Arjen: “Het is een proces van de lange adem, maar om dat vol te houden en het momentum te bewaren, moet je wel mijlpalen bereiken. Anders vloeit de energie weg. Maar elke organisatie werkt anders en kan niet dezelfde keuzes maken met dezelfde onderbouwing of legitimatie. Daarom is het sturen op duurzaam vertrouwen en commitment topprioriteit. En ja, er kan maar 1 topprioriteit zijn.”
Fasering
De totale investering in de OV-knoop en het Stationsgebied ligt op circa € 150 a € 200 miljoen. Een deel daarvan is gedekt door de gemeente, provincie en Rijk maar is nog onzekerheid over het resterende deel van de financiering. Daarnaast moet de winkel open blijven tijdens de uitvoering van alle werkzaamheden. Arjen: “wachten doe je op de bus, maar niet in een project. We zetten daarom vol in op een fasering die anticipeert op de financiële onzekerheid en tegelijkertijd rekening houdt met de bereikbaarheid en leefbaarheid van het gebied tijdens de uitvoering. In stappen komt de stip op de horizon steeds dichterbij. Zeker, zonder een goede visie kom je niet tot uitvoering, maar als je geen visie op de uitvoering hebt komt er van de visie ook niets terecht. Daarom heeft in ons project de beschikbaarheid van menskracht en middelen en de wijze van uitvoering al in een vroegtijdig stadium best veel aandacht. Dat is nodig, kijk alleen maar naar de ondergrondse infrastructuur. Je loopt gewoon letterlijk vast. Dus: regeren is vooruitzien!”.
Wil je meer weten over deze transformatie? Neem contact op met Arjen.